PROGRAMA

DIA 1. DIJOUS, 27 OCTUBRE.
Lloc: CCCB: Centre de Cultura Contemporània de Barcelona

8:30 – 9:30
Registre

9:30 – 10:00
Inauguració de la conferència
Conference chairs: Anna Maria Guasch (UB), Lourdes Cirlot (UB), Pau Alsina (UOC)

10:00 – 11:00
Keynote
Productive failure: Writing queer transnational South Asian art histories
Alpesh Kantilal Patel
Florida International University
Chair: Christian Alonso

11:00 – 11:30
Discussion

11:30 – 12:00
Coffee break

12:00 – 14:00
SESSION A: Cosmopolitism
Chair: Christian Alonso

14:00 – 16:00
Dinar

16:00 – 17:30
Keynote
Formas de vida tecnológicas. Ajustes bio-tecno- políticos y poéticas de la experimentación
Flavia Costa
Universidad de Buenos Aires, Argentina
Chair: Daniel López del Rincón

17:30 – 18:00
Discussion

18:00 – 20:30
SESSION B: Divergent stories
Chair: Daniel López del Rincón y Víctor Ramírez Tur

Future as meta. Past, presence and future in the work of the Museum of American Art, Berlin
Martyna Dziekan (Jagiellonian University, Kraków / Humboldt University of Berlin)Fábulas de la Guerra Fría. Tecnología aeroespacial e imaginación política en España (1950-1975)
Ana Fernández-Cebrián (Columbia University)

Art History Cold Cases: Art Production in the Factory
Federica Martini (Ecole Cantonale d’Art du Valais, Sierre)

Tras los duros trabajos: terapias para el nuevo milenio
Rafael Pinilla (Universitat de Barcelona)

Dataismo
Solimán López (ESAT – Escuela Superior de Arte y Tecnología, Valencia)

16.00 – 18.00
Presentació de la performance interactiva “Gala Quotidiana”, de Fernanda Gomes, amb la participació de Fabián Taranto. Universitat Federal de Rio de Janeiro.
Seu: CCCB: Pati de les Dones

DIA 2. DIVENDRES, 28 OCTUBRE

Lloc: CCCB: Centre de Cultura Contemporània de Barcelona

10:00 – 11:30
Keynote
The Cosmopolitical Forest
Ursula Biemann
Artist, Zurich
Chair: Anna Maria Guasch

Response: Luís Guerra y Christian Alonso

11:30 – 12:00
Coffee break

12:00 – 14:00
Round table

14:00 – 16:00
Dinar

16:00 – 18:00
SESSION C.1: Time, Space, Matter
Chair: Vanina Hofman

Hacia una museología relacional
Lara Francisca Portolés Argüelles (Universitat Oberta de Catalunya)Applying Documentary Frameworks to Material Literacy
Marc Kosciejew (University of Malta)

Feminist Politics of the Archive, Alternative Futures
Barbara Mahlknecht (Academy of Fine Arts Vienna)

Acknowledged Excellence, Permanent Importance, Peculiar Value:The Metropolitan Museum’s Collection of Contemporary Art, 1870–1888
Ian Wallace (The Graduate Center, CUNY)

Atomic Child und Biomachanic: HR Gigers Posthuman Creatures
Kerstin Borchhardt (Leipzig University)

18:00 – 18:30
Coffee break

18:30 – 20:30
SESSION C.2: Time, Space, Matter
Chair: Débora Lanzeni

 

Speculative Publication: The Design of Transformative Scenarios
Raafat Majzoub (Massachusetts Institute of Technology)

Materializing the Invisible Conflicts
Joana Capella Buendia and Maryia Virshych (BAU School of Design, Barcelona)

No Ghosts, No Nation :: The Remains after the Last Conference, December 28, 2042
Joachim Devillé

DIA 3. DISSABTE, 29 OCTUBRE.

Lloc: ASM: Arts Santa Mònica

10:00 – 11:30
Keynote
The Cracks of the Contemporary
Rick Dolphijn
Utrecht University
Chair: Pau Alsina

11:30 – 12:00
Coffee break

12:00 – 14:00
SESSION D: New Materialisms and Infrastructures
Chair: Pau Alsina

KEYNOTES

La investigació com a historiador de l’art, la crítica i la curadoria Dr. Patel Alpesh Kantilal reflecteixen la seva aproximació queer, antiracista, transnacional i de pràctica dirigida a l’art contemporani. És director del MFA al programa d’Arts Visuals i Assistant Professor d’Art Contemporani i Teoria de la Universitat Internacional de Florida a Miami, Florida. Aquesta tardor serà Critical Fellow a la Cranbrook Academy of Art, on impartirà dues conferències magistrals sobre el tema “la pràctica artística com a teoria i com embolic amb el món ‘. La seva monografia “Productive failure: Writing queer transnational South Asian art histories” està a punt de ser publicada pel Manchester University Press (juny de 2017). Recentment ha acabat la investigació finançada per la Fundació Fulbright per al seu projecte de llibre “Contemporary Eastern European art history: queer practices and transregional frames“. A la primavera de 2017 presidirà el panell “art History as Créolité / Creolising art History ‘de la conferència anual de l’Associació d’Historiadors d’art a Anglaterra. És un col·laborador freqüent de crítiques i ressenyes d’exposicions a artforum.com; Dr. Patel ha publicat a Artforum ( imprès), Art in America, hyperallergic.com, i frieze. Feu clic aquí per obtenir més informació sobre el llibre Creolizing Europa, al qual va contribuir amb un capítol relacionat amb el tema de la conferència.

La Dra. Flavia Costa és professora de la Facultat de Ciències Socials de la Universitat de Buenos Aires. Des de fa més d’una dècada ha estat una de les traductores de l’obra de Giorgio Agamben al castellà. El seu tema central d’investigació és la perspectiva de la modernitat com un doble procés tendencial de tecnificació i politització de la vida. Ha publicat On Bridges and Borders (2014, ed. Amb P. Donoso i S. de Vajay) i Biopolítica, medicalització i imperatiu de la salut (2014, comp.) I diferents articles, entre els quals “La vida com informació, el cos com a senyal d’ajust: les esllavissades del biopoder en el marc de la governamentalitat neoliberal “(2010, amb PE Rodríguez),” Sobre les formes de vida tecnològiques i les pràctiques biopolítiques “(2012),” vida saludable, Fitness i capital humà “(2014),” Formes de vida tecnològiques: multitasking i aplanament “(2014). És membre editorial de la revista Artefacto y del colectivo Ludión (www.ludion.com.ar).

Dr. Rick Dolphijn (1974) ensenya i investiga sobre la teoria dels mitjans / teoria cultural. Ha publicat dos llibres, Towards a Deleuzian Ethics of Consumption (Eburon / University of Chicago Press 2004) i (amb Iris van der Tuin) New materialism: Interviews and Cartographies (Open Humanities Press 2012). A més d’això, ha escrit sobre el nou materialisme,  la ecologia / ecosofia i l’art i té un gran interès en els desenvolupaments de la filosofia continental i el pensament especulatiu. El seu treball acadèmic s’ha publicat en revistes com Angelaki, Continental Philosophy Review (amb Iris van der Tuin), Collapse and Deleuze Studies. Ha editat (amb Rosi Braidotti) This Deleuzian Century: Art, Activism, Life (Brill / Rodopi 2014/5) que actualment està sent traduït al turc.

Ursula Biemann és artista, escriptora i video-assagista, establerta a Zuric, Suïssa. La seva pràctica artística està fortament orientada a la investigació i implica el treball de camp en llocs remots on s’investiga el canvi climàtic i les ecologies de l’oli, el gel, els boscos i l’aigua, com ara els projectes de Egyptian Chemistry (2012), Deep Weather (2013) i Forest Law (2014) i més recentment a Subatlantic (2015 i Biosemiotic Borneo (2016). Les seves instal·lacions de vídeo s’exhibeixen a tot el món en museus i en les biennals internacionals d’art a Liverpool, Sharjah, Xangai, Sevilla , Istanbul, Mont-real, Venècia i Sao Paulo. Diverses institucions han organitzat àmplies exposicions individuals sobre el seu treball, com ara la Neuer Berliner Kunstverein, Museu Lents Linz, Bildmuseet Umea, i Helmhaus Zuric. Biemann és part del col·laboratiu World of Matter project (worldofmatter .net) i ha rebut el premi 2009 Meret Oppenheim, premi nacional d’art de Suïssa. (www. geobodies.org)

ART AND SPECULATIVE FUTURES
INTERNATIONAL CONFERENCE 2016

Facultat d’Història de l’Art
de la Universitat de Barcelona
c/ Montalegre 6-8.
08001 Barcelona
artfuturesconferencce@gmail.comSECCIONS
Crida de comunicacions
Comité organitzador
Programa
Las imatges de la conferència Art and Speculative Futures 2016 han estat facilitada generosament per l’artista Regina de Miguel del seu vídeo Una Historia Nunca Contada desde Abajo (2016).